sreda, februar 2

Killing fields

Nakon onoga sto sam saznao juce, vezano za skoriju istoriju kmera, otvorena su mnoga pitanja na koja sam zeleo da nadjem odgovor. Zato sam se uputio nekih 15km jugozapadno od grada do cuvenih Killing fields (polja smrti), nadajuci se da cu pronaci jos neke odgovore od ljudi tamo. Nakon sat vremena voznje po zemljanom putu punom rupa stigao sam na to tragicno mesto. Tu su pogubljene hiljade i hiljade ljudi, uglavnom dovezenih iz zatvora S-21. Necu opisivati okolinu, recicu samo da deluje sablasno, i da se na sredini polja nalazi visoka zgrada puna lobanja. Ono sto je mene interesovalo je ko su zaista bili crveni kmeri i sta se desilo nakon te 4 godine torture. Sreo sam jednu devojku, kmerkinju sa rodjakom. Ona zivi na Novom Zelandu, a rodjak je iz Pnom Pena. Od njih sam cuo nekoliko interesantnih prica.
Nakon revolucije koju su izveli, crveni kmeri su zaveli totalnu diktaturu. Ako nisi bio sa njima - onda si protiv njih, a zna se sta sledi kada si protivnik. Vecina ljudi su protiv svoje volje bili "crveni kmeri". Vodja crvenih kmera je bio Pol Pot.
Ono sto me je zaprepastilo u prici je da skoro niko od tih zveri nije kaznjen! Cak je i Pol Pot umro prirodnom smrcu. Ti ljudi, tj. te zveri jos uvek slobodno setaju ulicama ovog grada! Na moje pitanje sta se ceka, zasto se konacno ne sprovede pravda, odgovori su uvek bili isti: sleganje ramenima. Nikome od obicnih ljudi to nije jasno. Ono sto sam cuo od nekolicine kmera je da je odgovor verovatno u tome da sadasnja vlast nije spremna da se nosi sa eventualnom osvetom koja bi mogla odvesti zemlju u gradjanski rat (jer crvenih kmera nije bilo malo). Politicki i organizaciono crveni kmeri ne postoje vise, ali cinjenica da su na slobodi bivsi pripadnici - ostavlja gorak ukus. I jos nesto, pogodite vlada koje zemlje je indirektno bila jedan od glavnih pomagaca crvenih kmera! Pitam se samo da li je vlada TE zemlje ikada u istoriji vodila pravedan rat (osim u II sv. ratu). Mozda je i ta cinjenica jedan od razloga sto ni nakon 25 god. nije sprovedena pravda. Nakon poraza TE zemlje u Vijetnamu 1975. ona je pomagala crvene kmere. Takodje i Kina je isto tako indirektno imala bitnu ulogu u podrsci crvenim kmerima. Najpozitivniju ulogu u celoj prici je odigrao Vijetnam, koji je 5 god. nakon zavrsetka rata i ujedinjenja zemlje, 1980. izvrsio invaziju na Kambodzu (verovatno jedna od retkih pravednih agresija) i pomogao u svrgavanju crvenih kmera sa vlasti. Narod Kambodze im zbog toga mora biti zahvalan. Posle nekoliko meseci i odluke UN, Vijetnam se povukao iz Kambodze i odrzani su izbori.
Nakon ovakvih stvari covek se mora zapitati kako spreciti da se ovakve tragedije nikada ne ponove? Svaka zemlja ima svoje "crvene kmere", u svakoj zemlji postoje bolesni ljudi zeljni vlasti. Stvar je u tome da im ne treba dozvoliti da steknu moc i dodju na vlast, u protivnom sledi ono sto se desilo ovoj maloj zemlji i ovom, inace, prijateljskom i iskrenom narodu.

Sutra krecem nekih 300 km na sever do cuvenog Angkora. Tamo cu imati priliku da vidim najsvetliji period istorije kmera, za razliku od ovoga sto sam saznao u Pnom Penu.

2 Comments:

At 03 februar, 2005 13:13, Anonymous Anonymous said...

Cao,
citajuci ova dva teksta (zatvor S-21 i polja smrti)
osecam se kao da sam gledao neki "tezak" film. Uzas.
Dali je moguce da ti neljudi "crveni kmeri"zive normalno i verovatno se spremaju za ponovno preuzimanje vlasti.Nedaj Boze.
Pozdrav.
Stanisa

 
At 04 februar, 2005 12:30, Anonymous Anonymous said...

I mi smo imali Crvene Kmere, samo sto su se kod nas zvali "Crvena Banda", nisu bas bili tako okrutni, ali su takodje na slobodi i sada uzivaju u plodovima svoga "rada" tokom 90-tih. Po meni, ja bih za sve njih restaurirao i ponovo otvorio te zatvore; zasto da "zvrje" prazni:)

 

Post a Comment

<< Home